Be yourself, whoever that may be

Dato: 18.mai.2011 | Tid: 02:13 |

På søndag var det en 21 år gammel gutt som tok selvmord her i Patterson. Grunnen var i følge familie etc. at det ble for vanskelig for han å være homofil. Han var nemlig det, og det å være homofil er vel ikke akkurat det aller enkleste i dagens samfunn fylt med trangsynte og fordomsfulle mennesker.. Tenk at det kan bli så vanskelig å være en person man egentlig ikke er, at man velger å ta livet sitt fordi man ikke holder ut lengre. Jeg får bare så vondt inni meg av å tenke på det. Det skal jo ikke være sånn, dere! Dette er èn av grunnene til at jeg er ateist, nettopp fordi jeg er SÅ imot at homofile ikke skal behandles på lik linje som heterofile. Det er helt vanvittig at mange fortsatt tror at homofili er en sykdom, at man er psykisk syk liksom, eller at man bare er i en "fase i livet". Det er ikke sånn det foregår altså! Jeg har for eksempel en kompis som er homofil. Han er 16 år, og familien hans sender han fortsatt til terapi den dag i dag, fordi de ikke greier å akseptere at han er homofil, og påstår det er noe han kan kureres for.

Her i USA er det kun noen få stater som tillater homofilt ekteskap. Tenk på det. Tenk at bare fordi de er tiltrukket av det samme kjønn, skal de få mindre rettigheter! Ærlig talt, hvilket århundre lever vi i, dere? Det er så urettferdig og latterlig at det er helt kvalmt, spør du meg. Det er jo ikke noe de homofile kan gjøre noe med, det er ikke de som har valgt å være homofil? Kan ikke tenke meg at det er noen dans på roser! Jeg har noen guttevenner alle egentlig vet at er homofile, men som ikke har "kommet ut av skapet" enda. Og det synes jeg er så trist. At de går og nekter på det fordi de er redde for hvilke reaksjoner det vil få, og fordi de tror livet vil være lettere om de stenger det inni seg. 

Det spiller ingen rolle hva folk mener og hvilke konsekvenser det får, det aller viktigste er at du trives i ditt eget skall, og at du er deg selv, uansett hva og hvem det er.

75 kommentarer

Har sittet å lest gjennom hele arkivet ditt, og digger virkelig bloggen din allerede!! Håper virkelig du fortsetter når du kommer hjem. Du virker som en fantastisk jente :) Hug!

Julie

18.mai.2011 kl.06:59

Utrolig bra og riktig skrevet!

Maria

18.mai.2011 kl.07:04

ENIG. 100% enig!

Trine

18.mai.2011 kl.07:28

Er så enig! Homofile er mennesker de og!

Karoline

18.mai.2011 kl.07:38

Utrolig bra skrevet!

Vilde

18.mai.2011 kl.07:45

Er helt enig! Bra skrevet =)

Silje

18.mai.2011 kl.07:52

Bra skrevet!! Så utrolig enig med deg!! Hadde selv en homofil kompis som tok livet av seg for noen år tilbake...tror det hele bare ble nok for ham til slutt!:( Jeg kan ikke fatte at når vi lever i 2011 med all den teknologien og kunnskapen forskning har ført til og så finnes det fortsatt mennesker som tror homofili er en sykdom!!! Jeg skjemmes, rett og slett!

Fot it

18.mai.2011 kl.08:31

utrolig bra skrevet! er helt enig med deg!

Maren

18.mai.2011 kl.09:25

amen!

Fra Bergen

18.mai.2011 kl.10:07

Hei.

Jeg flytter på utveksling til USA om 3 måneder, og er selv i skapet. Jeg er den typiske som alle skjønner at jeg er homofil, men jeg innrømmer det ikke ovenfor noen. Jeg har lyst til det, og har planer om å komme ut når jeg er tilbake fra USA, om ett år. Tror du, ut i fra det du kjenner til USA nå, at jeg kommer til å slite mens jeg er der, som homofil i skapet?

Håper virkelig du svarer, jeg har nesten kun jentevenner og gruer meg litt.... Håper du svarer,

Hilsen gutt fra Bergen.

18.mai.2011 kl.10:31

"Dette er èn av grunnene til at jeg er ateist, nettopp fordi jeg er SÅ imot at homofile ikke skal behandles på lik linje som heterofile."

Unnskyld meg, men jeg er kristen og jeg har ikke noe imot homofile i det hele tatt. Jeg er helt enig i det du sier, men det at du setter et dårlig lys på kristendommen syntes jeg er uakseptabelt. Vet at det svært få kristne prester igjen i Norge som er imot homofili? Presten i vår kirke har til og med en kirketjener som er homofil.

Inger

18.mai.2011 kl.10:54

utrolig bra skrevet, Hedda!

Kristin

18.mai.2011 kl.11:14

helt enig !!! kjempe bra skrevet :)

Renate

18.mai.2011 kl.11:17

såå enig med deg....!

det rosa hjornet

18.mai.2011 kl.11:20

Til Anonym:

Nå er det jo sånn at det er kristendommem (og andre religioner) som missliker homfile da, derfor er jeg imot religioner! Så hyggelig at du ikke er imot homofile da, men de fleste kristne folk er imot homofile, og da mener jeg ikke de som møte i gudstjenesten på juleaften men de som er der hele tide. Og jeg sa de fleste, ikke alle. :)

Tonje

18.mai.2011 kl.11:22

Det er helt sant! så utrolig trist...

Mann1

18.mai.2011 kl.11:41

e9

Nanna Kristine Eriksen

18.mai.2011 kl.11:41

Det var veldig bra skrevet, Hedda! Jeg er enig i at alle skal være seg selv og andre mennesker må jo akseptere det. Homofili er veldig vanlig nå i dag, så jeg skjønner ikke hvorfor andre skal se på og behandle de ulikt? De er som oss: helt vanlige mennesker med følelser og som bare vil bli akseptert. I tillegg: hvem vil ikke unne noen ekte kjærlighet? Er man homofil, så kan man fortsatt bli like forelsket i andre, som vi heterofile. Jeg synes folk som ser på homofili som en sykdom burde SKAMME seg!

Johanne Grov

18.mai.2011 kl.12:03

Skjønner ikke at noen mennesker kan være så onde at de ikke godkjenner legningen til noen.

supermarie

18.mai.2011 kl.12:12

Hvis homofili er en sykdom, la oss benytte oss av det. "Jeg kommer ikke på jobb i dag heller, jeg er fremdeles homo". Bra skrevet, Heddzzz!

Tone

18.mai.2011 kl.13:02

"de fleste kristne folk er imot homofile"

Hva vet du om det, egentlig? Det kommer nok VELDIG an på hvilket kristent miljø du kjenner til. Trenger ikke skjære alle over en kam, vet du;)

Tone

18.mai.2011 kl.13:03

Og nei, den var ikke til deg, Hedda, men til Det rosa hjørnet over her:)

thao

18.mai.2011 kl.13:20

wow! Kjempe bra skrevet! Du har min støtte og er enig med deg i alt du skiver i stor grad

18.mai.2011 kl.13:24

Tone: Hun sier jo nettopp det jo! At hun ikke mener alle, men de fleste! Vil ikke si at det er å "skjære alle over en kam" som du så fint sier det:P

Siri

18.mai.2011 kl.14:09

Helt enig! Kan ikke skjønne at folk i 2011 ikke kan godta at alle er forskjellige, men forsatt like mye hvert.

Henriette

18.mai.2011 kl.14:24

Helt enig med deg. Har selv noen homofile kompiser, og jeg digger de! Men så er jo det de som ikke tørr å komme ut av skapet, og det syns jeg er så trist.

Veldig bra blogg Hedda! Du virker som en jente med mye mellom ørene, og stilen din er utrolig kul. Har fulgt deg en stund nå, og kommer til å fortsette å lese bloggen din etter at du kommer hjem. :)

Synne S.N

18.mai.2011 kl.14:36

Helt enig i det du skriver! Det er jo INGEN verdens ting galt med å være homofil! Folk er så trangsynte og fordomsfulle at jeg får helt vondt inni meg.

Miss Fucking Jones

18.mai.2011 kl.14:42

Tragisk at det skal skje slikt i 2011. Vi er jo ikke sånn, vi som vokser opp i dag, det er foreldre som gir oss negative holdninger.

Marthe

18.mai.2011 kl.15:07

er SÅ enig!

18.mai.2011 kl.15:08

Jeg er så glad jeg har blitt oppdratt av akuratt mine foreldrer, har alltid fått høre at det er likegyldig for dem om uansett hvilken legning jeg er, og vil støtte meg i alt jeg gjør. Innen for en viss grad, selfølgelig. Får helt vondt inne i meg av å tenke på hvordan de blir behandlet..

sara

18.mai.2011 kl.15:13

triste saker :/ de er jo vanlige mennesker.... og de liker vanlige mennesker også, så hva er problemet? :( men jeg skjønner jo at alle ikke tør å komme ut, fordi ''homo'' har blitt en skjellsord...

sara

18.mai.2011 kl.15:14

blitt et*

pia

18.mai.2011 kl.15:14

Du som skrev 18.mai.2011 kl.10:31:

Flott at du er kristen og åpen for homofili. Det jeg tror Hedda mener, er at kirken, som tidligere hadde MYE makt i samfunnet, anså homofili som synd. I dag har heldigvis kirken blitt mer liberal, men det er ikke til å stikke under en stol at religion har mye av skylden for fordommene mot homofili. Det er fremdeles debattert rundt den "nye" ekteskapsloven, der mange (spesielt kristne) mener homofile ikke skal få inngå ekteskap, men partnerskap.

Homofili var faktisk straffbart i Norge frem til 70-tallet, og det er faktisk ikke så lenge siden!! Tenk det?

Mange av mine kristne venner/bekjente argumenterer mot ekteskapsloven med at "da skal vel de pedofile ha sine rettigheter og da!"

At de ikke ser forskjellen er meg uforståelig.

Pedofili= overgrep mot barn av voksne som misbruker makt.

Homofili= samtykkende kjærlighet/samkvem mellom to voksne mennesker av samme kjønn.

Å bruke Bibelen som argument mot homofili i dagens samfunn, er etter min mening rett og slett meningsløst. Vitenskapen viser at hos flere arter forekommer det tiltrekning mellom det samme kjønn. Med andre ord er jo homofili like naturlig som heterofili :)

Bra innlegg Hedda!

Mvh en humanist!

Siri R

18.mai.2011 kl.15:28

Jeg er helt enig, Hedda!

t w i l i g h t f r i d a

18.mai.2011 kl.15:58

150 % ENIG!!! Jeg er kristen, fordi jeg tror på at det finnes en Gud, det fantes en Jesus, at det finnes en Himmel og et Helvete, og flere deler av den kristne levemåte og tro synes jeg er fin. Men jeg er også ganske liberal, fordi jeg banner, drar ikke i kirken hver søndag, ber ikke matbønn/aftenbønn (bare noen få ganger har jeg bedt aftenbønn, og da ber jeg liksom bare hva enn jeg vil, ikke det tradisjonelle), og jeg er FULLSTENDIG FÔR EKTESKAP MELLOM HOMOFILE OG LESBISKE!!! Homofile og lesbiske er mennesker som alle andre, som heterofile, og derfor burde de få lov til å gjøre akkurat det samme som heterofile får lov til! Det er ingenting galt med homofili, det er like rett (om det er et bra ord å bruke om det) som heterofili, og hver gang jeg hører noen som er imot homofilt ekteskap eller snakker rett og slett STYGT om de som er homofile eller lesbiske, blir jeg så sint at jeg kjefter på de, går fra de og helst aldri vil snakke med dem igjen! Bra at du skrev et sånt innlegg som dette, spesielt siden du har bodd i USA i snart et år nå og jeg hører det er så mange fordommer mot homofile og lesbiske der sammenlignet med her i Norge. Way to go, Hedda :o)

(Men hvorfor er det så mange som tar selvmord/dør i Patterson?)

Ha en fin dag!

Julie

18.mai.2011 kl.16:17

Du er et utrolig bra forbilde og FOR en nydelig jente du er! Jeg er helt enig i det. Det er jo ikke de som har valgt å være det, og ikke kan de gjøre noe med det heller. Det er jo tross alt følelsene deres det er snakk om.. Jeg kan faktisk ikke forstå hvorfor folk har så mye i mot det! Er helt tragisk!

Anna Marie

18.mai.2011 kl.16:19

Hei, utrolig bra skrevet. Jeg er helt enig med deg og elsker bloggen din så det holder :)

tonje

18.mai.2011 kl.16:41

Kunne ikke vært mer enig ;)

Dea Kristiansen

18.mai.2011 kl.16:59

Helt enig! Leser bloggen din hver dag :- ) Lurte på om du merker noe til dette med jordas undergang 21. mai i California? :- )

Maren

18.mai.2011 kl.17:09

Helt enig. Er også ateist, og jeg tar veeldig stor avstand fra all religion - fordi religion hater homofili, bifili, sex, og alt som ikke er "riktig"... Du er utrolig flink å skrive, Hedda!!

Ingrid

18.mai.2011 kl.17:14

Jeg har to homofile fedre, så tro meg; det kan jeg litt om. Men du kan være kristen uten å tro at homofili er en sykdom. Jeg er kristen, og tror egentlig ikke på homofili i det hele tatt. Jeg tror at man forelsker seg i dem man forelsker seg i, uavhengig av kjønn.

Dessuten; Jesus hadde to fedre, og han klarte seg ganske greit.

Mia

18.mai.2011 kl.17:33

Helt enig, Hedda! Jeg kan ikke forstå at vi lever i 2011 og at folk fortsatt er så trangsynte og fordomsfulle.

Andrea Hartveit

18.mai.2011 kl.17:38

Er så enig Hedda! Veldig bra skrevet! :)

Er utrulig synd at folk har det sånn!

Marthe

18.mai.2011 kl.17:41

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg! Samfunnet vårt idag er så ja.. jeg har ikke ord. Jeg blir så provosert. Det er akkurat som om de som forelsker seg i samme kjønn ikke er like mye verdt! Det er helt forferdelig... Bra du tar opp et såpass tabu tema, Hedda. Stå på videre!

Ida Marie

18.mai.2011 kl.17:47

Veldig bra skrevet. jeg er helt enig med deg. jeg syns det er forferdelig at de ikke blir like godt akseptert som heterofile. Jeg har selv to homofile venner og en fetter som jeg nettopp fant ut var homofil. De skal ha respekt for det! at de tør å komme ut og fortelle det. Det er ikke det letteste du kan gjøre i den verden vi lever i, med så mange fordomsfulle mennesker. De er den samme personen de alltid har vært!

18.mai.2011 kl.17:53

Jeg er helt enig i det du skriver her! Det er faktisk en av de tingene jeg har sterkest mening om, om jeg kan si det på den måten. Er noen nedsettende mot homofile er jeg rask med å si dem i mot. Homofile er helt normale mennesker! Jeg har alltid ment, og kommer alltid til å mene at vi ikke kan bestemme hvem vi elsker, det er ikke noe vi kan kontrollere, så hvorfor skal noen lide pga det?

Miriam Angela

18.mai.2011 kl.18:25

Utrolig fint sagt! Jeg er helt enig med deg, og det er også en av grunnene til at jeg også er atheist. Jeg hater diskriminering, uannsett om det er av kjønn, rase eller seksuell legning! Jeg håper bare at vi en dag kan komme til et punkt hvor alle aksepterer og respekterer hverandre i samfunnet vi lever i, selvom jeg tror det er lite sannsynlig... Jeg elsker bloggen din, leser den hele tiden!

Helene

18.mai.2011 kl.18:27

10000000% enig med deg!

Ariane

18.mai.2011 kl.18:37

Dere, ikke mobb kristne fordi mange er mot homofili. I følge den kristne tro skal man egentlig være mot det, så når noen kristne sier at de er for homofili - går de egentlig i mot det som står i bibelen. Jeg er ikke kristen, men jeg bodde i USA og da gikk jeg på en kristen skole... lærte veldig mye om hva kristne mener om homofili. Mener selvsagt ikke at ALLE kristne er mot homofili, men i følge bibelen skal de egentlig være det! Norske kristne er helt anderledes enn mange jeg møtte i USA, den "norske" kristendommen er jo piece of cake.

USA er et annet land, et annet sted. Det er ikke det samme som Norge, og den tidsalderen de lever i misliker jeg.

18.mai.2011 kl.19:42

Hedda! Jeg er stolt av deg!

"Stefar" Jan

eline

18.mai.2011 kl.20:39

Syns det er helt kvalmt jeg ogsa!

Jeg lever i Utah en av de mest konservative statene i USA, hvor homofili er noe som ikke blir snakket om. Til og med de fleste vennene mine syns det er ekkelt, blir bare sjokkert nar jeg horter det. Virkelig ikke greit.

Amalie Victoria

18.mai.2011 kl.21:04

Utrolig bra skrevet, Hedda! 110% enig med deg.

18.mai.2011 kl.21:23

Til Hedda: Jeg quoter deg igjen: "Nå er det jo sånn at det er kristendommem (og andre religioner) som missliker homfile da, derfor er jeg imot religioner! (..) de fleste kristne folk er imot homofile."

Unnskyld meg, men hva vet DU om det? Regner ikke akkurat med at du har gjort noen særlig bakgrunnssjekk på akkurat det. Hvor mange ateister eller whatever er det som også er imot homofili? Det er en del det og, vennen. Så ikke kom hit og si at det bare er religiøse mennesker som er imot homofili!! Når du skriver slik virker du veldig trangsynt og fordomsfull, selvom du sier "de fleste." Og det at du er imot religion får være ditt eget valg, men hvis det er fordi de religiøse er imot homofili, så må du tenke deg om igjen. Og når du skriver at du mener de som er i kirken hele tiden, ikke bare under helligdager, er de som er imot homofili så tar du feil der og. Jeg har vært på bispedømmemøte for kirkens ungdommer, (delegater blir plukket ut fra hver menighet), og der møtte jeg ingen som var imot homofili. Og vi er alle aktive innenfor kirken.

Og til Pia: Jepp, jeg skjønner hva hun mener, og jeg er fullt klar over at religionene har vært en stor grunn til at det er så mye negativ holdning til homofili, men når hun svarer meg tilbake at hun er imot religioner fordi de religiøse missliker homofili, så er ikke det riktig heller. Hun er like fordomsfull selv. Og jeg må gjenta meg selv, jeg er for homofili.

Mette

18.mai.2011 kl.21:24

OK, bare for si det klart, jeg er helt enig med hun over her. Man forelsker seg i de man forelsker seg i, uavhengig hvilket kjønn de er. Det jeg reagerer litt på er den delen med kristendom osv, for jeg er faktisk kristen. Og JA, det står i bibelen at man skal være i mot homofile, men det står også at man ikke skal onanere eller ha sex uten for ekteskapet og at kvinner er underdanige mannen! Hvorfor? Fordi det var noe omtrent ALLE mente, uavhengig hvilken religion de var i. Rett og slett fordi det var deres kultur. I dag er det mange som mener at vi må "modernisere" bibelen fordi den er fra "gamle dager". Det mener jeg og, for å si det sånn.

Det er helt forferdelig at noen mennesker tror at homofili er en sykdom, eller en psykisk lidelse, men ikke legg skylda på kristne mennesker. Bare fordi noen tror på Gud i dag, betyr ikke automatisk at man er homofob. Og dere: Bibelen er skrevet av mennesker, men inspirert av Gud og Jesus.. Når sa Jesus noen gang at kvinner var mindre verdt enn menn? Han sa ikke det, det var bare noe folk mente han hadde "glemt" siden det for dem var helt vanlig. Om 1000 år vil folk kanskje se tilbake på ting vi har skrevet og tenke at vi tenkte "feil". Hvorfor? Fordi deres kultur har endret seg.

PS: Jeg har to personer i min klasse (som begge er ateister) som er veldig i mot homofili.. Følte bare for å si dette.

18.mai.2011 kl.21:26

Mette, you go girl!

Siv L

18.mai.2011 kl.21:29

Det rosa hjornet;

De fleste kristne? De som møter i kirke? Litt for drøye anklageleser ;)

18.mai.2011 kl.21:34

beklager hedda, jeg trodde du var "det rosa hjornet," hahaha. da var ikke den meldingen til deg!

Ingrid

18.mai.2011 kl.21:37

Be yourself, cuz everybody else is already taken.

et fantastisk nydelig - og sant, ordtak, tenkte på det når jeg så overskriften. Hihi.

marie

18.mai.2011 kl.21:48

WOW, drit fin header!!! Kan du lage et innlegg om den?? :D Ken som lagde den.. Og kordan!!Og ka program. Trenger hjep til min egen...

Line

18.mai.2011 kl.22:14

En senere hypotese rundt fastsettelsen av seksuell orientering er teorien om hormonpåvirkning i fosterlivet. Denne framsetter at siden hormonpåvirkning i fosterlivet bestemmer om et foster vil utvikle mannlige eller kvinnelige karakteristika, er det sannsynlig at den samme påvirkningen, sammen med en genetisk faktor, bestemmer seksuell orientering. Tvillingstudier gir sterk støtte til denne teorien, ved at eneggede tvillinger, som deler 100 % av sitt genetiske materiale, svært ofte har samme orientering. Toeggede tvillinger, som med søsken født på forskjellig tid, deler bare omtrent 50 % av sitt genetiske materiale, og har i mye større grad forskjellige orienteringer. Hos et foster som er genetisk disponert for homofili, vil kjønnshormoner fra moren og i mindre grad fra fosterets egne kjønnskjertler, utløse dette genet. På den annen side er det verdt å merke seg at tvillingene også sannsynligvis er preget av svært like sosiale omgivelser. Disse studiene er kontroversielle fordi eneggede tvillinger ikke bare deler det genetiske materialet, men også i stor grad de sosiale påvirkningsmekanismer.. Sosiale mønstre er variabler som i stor grad vil avvise de fleste biologiske og psykobiologiske undersøkelser på dette feltet

Fysiologiske forskjeller hos homofile Flere senere studier viser at det er påviselige forskjeller mellom fysiologien til heterofile og homofile menn. Disse forskjellene er hovedsakelig sett i hjernen, det indre øre, og luktesansen. Forskerne oppdaget i en dobbel blindtest at omtrent 10 % av de undersøkte homofile mennene hadde hjerner som var fysiologisk forskjellige fra heterofile menns hjerner

Lest dette? :) Har ingenting imot homofile, for all del, men vist alle var homofile, så hadde ikke mennesket eksistert, det er "meningen" at det skal være jente-gutt, slik at det skal bli produsert mennesker :) Håper dette ikke blir blåst helt opp nå:) er bare en av mange meninger her inne :D syns det er moro når du tar opp slike ting Hedda :D

Marte

18.mai.2011 kl.22:33

Mette:

Du viser jo tydelig mangel på kunnskap her. Er du kristen?

I så fall håper jeg du vet bedre enn at bibelen ble skrevet av mennnesker, "ispirert av Gud og Jesus". Bibelen er GUDS ord, ikke noe mennesker har funnet på. Og bibelen skal ikke på noen måte moderniseres, den skal brukes som en veiledning i kristne menneskers liv, og hvis man tror på Gud, skal du også ha lyst til å følge den. For en troende burde bibelen funke som en slags bruksanvisning, fordi Gud har skapt oss, og Han vet hva som er best.

Du viser også mangel på kunnskap når du for eksempel sier at det er skrevet i Bibelen at man ikke skal ha sex utenfor ekteskapet, kun fordi det var slik det var i kulturen den gangen. Det kan jo ikke stå mer tydelig hvorfor Gud har skapt sex, og hvordan det skal nytes. Det er HELT uavhengig av kultur og samfunnsnormer. Og det gjelder vel forsåvidt resten av Bibelen også..

Når det kommer til homofili, så synes jeg det er utrolig trist av kristne har fått det stempelet på seg for å være "homofobe". Det stemmer nok at en del kristne har fordommer og negative holdninger til homofile, men det stemmer nok mer for den eldre generasjonen, og det gjelder sikkert for de som ikke er kristne også. Jeg er selv personlig kristen, og jeg har virkelig ikke noe i mot homofile, alle mennesker er like verdifulle, uavhengig av seksuell legning. MEN, når det er sagt, så er jeg i mot av homofile skal få inngå ekteskap i kirken. Og det er fordi det tydelig står i bibelen at ekteskap er for mann og kvinne, og da kan vi ikke komme her og forandre på det. Gud har gitt klar beskjed om at det er slik han har skapt det for å være, og kirken er faktisk Guds hus. Det må alle respektere, kristne eller ei. Det som ikke hører bibelen til, hører ikke til i kirken.

At homofile skal få inngå partnerskap og ekteskap borgerlig har jeg ingenting i mot, jeg respekterer virkelig at andre ikke er troende, og da må de selvfølgelig få leve det livet de vil uten av mitt livssyn skal komme i veien for det. Og det er kjempetrist at folk er så fordomsfulle og lite respektfulle at noen velger å ta sitt eget liv på grunnlag av det.

Eirin

18.mai.2011 kl.23:07

Utrolig trist at noen tar selvmord nettopp pågrunn av homofili. Er veldig enig i alt du sier, syns det er en skam at ikke dagens samfunn kan godta homofile på lik linje som hetrofilie.

Ellinor Sørvig

19.mai.2011 kl.02:54

I de fleste statene i USA får ikke homofile inngå partnerskap eller borgelig ekteskap engang, og dermed får de ikke de samme rettighetene som ektepar har med tanke på forsikring, skatt, bolig og slike ting. Ergo de får ikke mulighet til de samme rettighetene og godene som andre får.

Siden det er så mange som mener at man "velger" å være homofil, så lurer jeg på: har du VALGT å være heterofil? Så du ei jente/en gutt du likte og tenkte "h*n ser trivelig ut, h*n skal jeg jammen meg bli forelsket i!"?

Linnea

19.mai.2011 kl.10:42

Jeg synes det er så spesielt med kristne som bare velger hva i bibelen de vil tro på. Det står SÅ mye der som er helt høl i hodet.. Ikke lov å være homofil, ikke jobbe på søndager, ikke onanere, kvinner skal ikke snakke høyt i kirken, å sladre, spise hummer, barbere seg, å være i nærheten av folk jenter som har mensen.. Alt dette er ikke lov i følge bibelen. Men neeeida, bibelen er fremdeles riktig og gud eksisterer og alt som står der HAR skjedd.. Vi bare velger hva som passer oss å tro på. Sykt drøyt.

- Sookie ~

19.mai.2011 kl.13:05

Herregud altså!

Jeg har mange venner som er homofile, jeg ville blitt helt knust hvis noen av dem tok sitt eget liv bare for at andre ikke aksepterer dem slik de er!

Folk er så fordomsfulle!

Fin blogg Btw :D

Mia

19.mai.2011 kl.14:01

Jeg kunne skrevet en hel roman om dette temaet, og om hvor urettferdig dagens samfunn er, men jeg skal la vær. Jeg vil bare si at jeg er helt enig med deg, og at det er en SKAM at folk den dag i dag er så trangsynte og fordomsfulle.

Jeg er selv på "den feile siden" og har ikke turd å komme ut til noen enda, utenom de vennene jeg har i USA som selv er det.

Min beste venninne sier at hun blir kvalm av tanken på to av samme kjønn som er sammen, og at det er noe galt oppi hodene deres. En gang jeg fortalte henne om to av venninnene mine i USA og at de er lebiske, spurte hun om de var sammen, jeg sa nei, og da sa hun "Bra, for da hadde jeg faktisk spydd."

Jeg sliter ikke med det, sånn som maaaaange andre her i verden gjør, så jeg kan ikke sette meg inn i situasjonen til de som velger å ta livet sitt på grunn av det, men jeg syns uansett at det er totalt uakseptabelt at folk skal reagere på den måten mot noe som er helt naturlig.

"Homosexuality is found in 450+ species. Homophobia is found in only one. Which one seems unnatural now?"

Linda<3

19.mai.2011 kl.21:08

Jeg er helt enig med deg =D

19.mai.2011 kl.21:48

Marte:

Jeg er homofil, men jeg er kristen. Mener du at det er feil at jeg som homofil da ikke skal få gifte meg i kirken selv om jeg er kristen? Bør ikke det være det viktigste? At personen er kristen og derfor vil gifte seg i Guds hus? Vil ikke Gud at jeg skal få gifte meg med den personen jeg elsker i kirken selv om vi begge er personlig kristne?

Gud er jo en god og personlig Gud og jeg vil si at Gud elsker meg for den jeg er og at han tillater at jeg gifter meg med min elskede i hans hus.

Det jeg tror Mette mener med at Bibelen er "skapt av mennesker, men inspirert av Gud og Jesus", er at det faktisk er mennesker som har skrevet den. Det var verken Gud eller Jesus som skrev disse ordene. Ja, det står at dette har Jesus sagt og slik er det nå, men ting forandrer seg når det går på folkemunne. Jeg sier ikke at det står noe "feil" i Bibelen sånn sett, men jeg tror helt klart at det er noe i det Mette sier. For Bibelen ER faktisk skrevet av mennesker og det er det kan vi ikke si noe på.

Marte

19.mai.2011 kl.22:38

Ja dessverre, men jeg mener det er feil. Det står på svart og hvitt at ekteskap er mellom mann og kvinne. Jeg vet jeg høres trangsynt ut, men det er slik Gud har skapt det. Og jeg er litt nysgjerrig på hvordan du tolker Bibelen for å få det til å bli rett at du kan gifte deg i kirken som homofil. på Er du personlig kristne så vet du jo og at det er synd å leve i et seksuelt forhold med en av samme kjønn. Gud ER god, men synd er synd. Og å velge å praktisere homofili er å ikke vende seg bort fra synd, men å leve i den.

Det er jeg klar over, men alt kommer fra Gud, og ingen av ordene eller tekstene i Bibelen er "diktet opp" eller "omgjort" av mennesker. Det er jo helt klart at ting forandrer seg når det går på folkemunne, men igjen så er ikke Bibelen skrevet på "folkemunne".

Linda

20.mai.2011 kl.07:50

Hva faen? Unnskyld ordspråket, men dere kristne folka oppi her får innlegget til å handle om dere når det virkelig handler om en som tok livet sitt. Ro ned, "de fleste kristne", da er det jo deres sak å finne ut av om dere havner i kategorien "de fleste kristne" eller den andre delen?

Stå på, Hedda!

Sissel

20.mai.2011 kl.16:36

Helt enig!!! I alt du skrev.

bellastella

21.mai.2011 kl.13:49

syns det er forferdeligt at homser ikke kan gifte seg eller at de kan like hvem de vil!

pia

22.mai.2011 kl.22:02

Marte; ikke bland fakta og religion. Jeg respekterer at du er troende, men ikke hån de som velger å ikke se på bibelen som en faktabok.

La religion være personlig, og ikke noe som skal blandes inn politikk og samfunnet ellers.

Jesus var sikkert en flott og karismatisk mann, likte å menge seg med andre menn gjorde han også.

Er faren hans jeg er mer skeptisk til..

Sebastian

23.mai.2011 kl.17:14

La folk få være sånn de vil, herregud!

Elisabeth

23.mai.2011 kl.22:03

Veldig enig med deg! Jeg skal i bryllup i august, og det er til et homofilt par som begge er to av mine beste venner. Det er helt sinnsykt å tenke på at for halvannet år siden var det ikke lov i Norge, og nå kan de gifte seg! :)

Skriv en ny kommentar

Hedda i California

17, Kristiansund

Jeg reiser på utveksling til California skoleåret 2010/2011 med AFS.

Kontakt meg på hedda.123@hotmail.com hvis du lurer på noe.

Hjemreise:


bloglovin







hits